poniedziałek, 10 lipca 2017

Zalety zażywania magnezu

O konieczności suplementacji mówi się coraz częściej, szczególnie, iż jakość naszego pożywienia jest coraz gorsza. Jednym z częściej wymienianych suplementów zdecydowanie jest magnez. Czy jego przyjmowanie jest konieczne? Jakie płyną z tego korzyści? Odpowiedź znajduje się w poniższym artykule.

Czy magnez jest dostępny w żywności?

O magnezie często mówi się jako o preparacie, który należy uzupełniać, dlatego wiele osób może mieć wrażenie, że nie jest on dostępny w pokarmie, jaki przyjmujemy w ciągu dnia. Oczywiście nie jest to prawda, ponieważ magnez można znaleźć w szeregu warzyw i owoców. Jednak jego dawki, jak i sama przyswajalność mogą być diametralnie różne od tego, co jeszcze kilka lat temu można było osiągnąć.

Obecnie mówi się, że warzywa i owoce, które są poddawane jakiekolwiek obróbce termicznej tracą od 30% do nawet 75% magnezu! Dlatego coraz większa liczba dietetyków mówi o tym, że najlepiej jest spożywać dania, które nie zostały poddane gotowaniu, smażeniu, a nawet pieczeniu.

Nie bez znaczenia jest również to, z czym łączymy magnez. Może on być przyswajalny bardzo dobrze z tłuszczami zwierzęcymi, jak również obecny jest w wodzie (paradoksalnie im twardsza, tym więcej magnezu). Ponadto szereg innych czynników wpływa na jego wchłanialność, np. spożywanie alkoholu, tłuszcze trans oraz nadmiar wapnia i fosforu w organizmie.

 

Jakie są skutki niedoboru magnezu?

Nieodpowiednia ilość magnezu, jaki jest zalecany w ciągu dnia (300-400 mg dziennie) może mieć szereg objawów, które początkowo mogą być mylone z innymi schorzeniami. Do najczęściej spotykanych zalicza się przede wszystkim zawroty głowy, ogólne osłabienie ciała, drętwienie kończyn, skurcze mięśni, drganie powiek, zaburzenia pamięci, trudności z oddychaniem. poczucie niepokoju, stany depresyjne, niemożliwość skupienia uwagi.

 

Dlaczego warto zażywać magnez?

Najważniejszym jego aspektem jest to, iż jest jednym z podstawowych budulców kości. Jest niezbędny szczególnie dla dzieci, kiedy ich ciała intensywnie rosną. Jego niedobór może doprowadzić nawet do niskiego wzrostu! Jego niedobór sprawia, że organizm zaczyna czerpać pokłady… sam z siebie, a więc z kości. Dochodzi wówczas do osteoporozy oraz próchnicy.
Jest szczególnie ważny da prawidłowej pracy serca. Jego odpowiednia dawka sprawia, że ściany krwionośne są silne, a poziom ciśnienia krwi jest prawidłowy.

Szczególnie polecany jest do zażywania podczas wzmożonego wysiłku fizycznego oraz podczas budowania formy. Bierze on bowiem czynny udział w budowaniu mięśni. Jego obecność sprawia, że wracają one szybciej do stanu spoczynku po aktywności, jak również prawidłowo się rozwijają. Ponadto nie dochodzi do nieprzyjemnych skurczy, które niekiedy mogą być bardzo bolesne i osłabiające niektóre grupy mięśni.

Magnez wpływa również na psychikę. Wykazuje działanie uspokajające, dlatego jest szczególnie polecany kobietom zmagającym się z silnym zespołem napięcia przedmiesiączkowego. 

4 komentarze: